maandag 28 maart 2011

Ding 26 Privacy en veiligheid

Ik ben onbevangen begonnen aan de 23dingen en heb een flink aantal accounts aangemaakt. Vooral in het begin heb ik mij niet zo gerealiseerd wat dit betekent voor mijn privacy en dat het allemaal niet zo veilig is. Naarmate 23 dingen vorderde en het aantal accounts toenam zag ik steeds meer de gevaren van de digitale wereld. En dus ook de gevaren voor mijn kinderen die zich bewegen in allerlei sociale netwerken. Maar zonder kunnen we ook niet. Dus je boerenverstand gebruiken en niet teveel prijsgeven over je zelf. En dat is dan ook weer erg lastig als deelneemt aan Facebook of Linkedln. Op mijn email ontvang ik sinds kort berichtjes van mijn bank en wordt er gevraagd naar gegevens. Codes etc. Klopt dus niets van want mijn bank zal nooit naar codes vragen en op een of andere manier weet dus iemand mijn emailadres en welke bank ik gebruik. Dat is best wel eng. Want wat weten ze nog meer van mij? Als ik mijn naam google kom ik een flink aantal hits tegen, de sociale netwerken waar ik mij in begeef en een bekend familielid van mijn man met dezelfde achternaam :) Ik realiseer me steeds meer dat je goed moet overwegen wat je wel en niet prijs wilt geven op het internet.

1 opmerking:

  1. Het GBV (gezonde boerenverstand) is veelal onze reddingsboei, maar onvermoed gaan we toch vaak de fout in. Niet alleen door eigen toedoen, maar ook door anderen die er even niet aan denken, of bedrijven die hun (beveiligings-)zaken niet goed op orde hebben. Zo kom jij aan die fishingmail en spam. En zolang jij maar een gezonde vorm van wantrouwen hebt zal jou niets naars overkomen. Zo lang je maar alert blijft. Je moet ze echter de kost geven die er wel in trappen. Want als dat niet zou gebeuren, dan waren ze al lang gestopt met het sturen van deze ellende.
    Ligt daar een taak voor de bibliotheek?

    BeantwoordenVerwijderen