maandag 4 april 2011

27 Copyright

Een lastig ding.... Ik heb er veel mee te maken omdat ik teksten en foto's gebruik gemaakt door anderen. Bij foto's moet je soms de maker vermelden als dat gevraagd wordt. En dat vind ik ook heel normaal. Een fotograaf maakt de foto en verdient er zijn brood mee. Je kunt er niet zomaar mee aan de haal gaan. Ik heb de hele presentatie van Larry Lessing gevolgd en ik vond het intrigrerend zoals het dit brengt. Wat een moeilijke materie. Ik denk dat de wetgeving op dit gebied hopeloos achterloopt. Er wordt zoveel geknipt van het internet en in andere context weer gebruikt. Creative Commons...ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb er rondgekeken en vond er mooie bruikbare foto's. Die ik dus mag gebruiken mits ik de naam van de maker vermeld of de url. Laatst kwam een collega met het verhaal dat een instelling met wie we samenwerken een foto had gebruikt van het internet zonder toestemming te vragen. De instelling kreeg een dikke factuur. We moeten er dus voorzichtig mee zijn. Ik vind het allemaal erg onduidelijk.Wat mag nu wel en wat niet. Als ik hieronder een link plaats naar een youtubefilmpje mag dat wel? Of moet ik de bron vermelden? Handig dat Google verdachte teksten kan opsporen. Zullen docenten ongetwijfeld veel gebruik van maken met het beoordelen van werkstukken.

1 opmerking:

  1. Ik heb Lessig ooit in Amsterdam gezien en was zwaar onder de indruk van zijn verhaal en vooral ook hoe hij het vertelde en presenteerde. Vooral zijn verhaal over hoe cultuur voortkomt uit vorige cultuur en hoe dat dor Disney ooit gebruikt werd om groot mee te worden en nu misbruikt wordt om geld te verdienen.
    En met die rekeningen heb ik ook te maken gehad.. Een standaard brief die je zo kunt downloaden en hoppa daar gaat weer 50 Euro.

    BeantwoordenVerwijderen