woensdag 17 oktober 2012

Privacy en veiligheid online

Blog weer gevonden. Ik zag dat ik in 2011 al eerder het ding privacy en veiligheid heb gedaan. Toch nog maar eens alles nauwkeurig gelezen en mijn eigen naam gegoogled. Een flink aantal hits. Zowel in relatie tot de bibliotheek als privé omdat ik een actieve vrijwilliger ben bij de handbal. Dan stuit ik op een site (Waatp) die mijn naam noemt met : Wie is Rita van Muiswinkel. Met deze site kan je dus zoeken naar een persoon, zijn of haar familie, zijn of haar hele leven. Hier schrik ik toch echt van. Ik probeer het uit en gelukkig, het is een Amerikaanse site en er komt geen informatie boven met mijn naam (lees informatie over mijn leven).
Ik ben vrij argeloos begonnen aan de 23dingen en ik heb veel accounts aangemaakt. Mijn zorg toen was hoe onthoud ik alle inloggegevens. Mijn zorg nu is hoe gemakkelijk komen anderen mensen aan mijn gegevens. Alles lijkt aan elkaar gekoppeld en bedrijven en overheid hebben gemakkelijk toegang tot mijn leven. Hoe zit het met de regelgeving? Mag dat allemaal? Ik krijg een visioen van big brother is watching us.
Ik maak me zorgen over mijn kinderen die net als ik argeloos de digitale snelweg betreden en zich overal instorten. Hoe veilig is het voor hen op het internet? Is er in de toekomst nog privacy?
In ieder geval ga ik nog eens de instellingen van mijn accounts nalopen om te checken wat ik wel en niet gewenst en ongewenst aan het delen ben met de buitenwereld.

1 opmerking:

  1. Regelmatig je instellingen bekijken kan inderdaad helemaal geen kwaad. Kijk eens bij Bits of Freedom als je meer wilt weten over de regels m.b.t. privacy.

    BeantwoordenVerwijderen